LUE LISÄÄ SPINESTÄ

  

  • Miten vahvistat asiakkaan motivointia?

    Syventävä toisto - Yksinkertainen vinkki, miten sinä voit vahvistaa asiakkaan motivaatiota

     

    Oletko havainnut, että usein asiakas haluaa tulla kuulluksi sen sijaan, että haluaa neuvoja? Me liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaiset toimimme asiantuntijoina ja annamme neuvoja, miten tulisi tehdä ja toimia.

    Esimerkiksi polvivaivaiselle asiakkaalle on sanottu, että pitää liikkua ja me vahvistamme, että pitää liikkua. Me annamme ohjeita, miten pitää liikkua. Seuraavalla tapaamisella asiakas kertoo, ettei ole pystynyt liikkumaan polvivaivan takia. Mitä sinä teet tässä vaiheessa ammattilaisena?

    Tässä vaiheessa minun mielestä meidän tulee viimeistään pysähtyä ja pohtia omaa toimintaamme ammattilaisena. Sinulla on varmasti keinoja edetä tässä tilanteessa, mutta jos haluat kokeilla jotain uutta, yksinkertaista ja samalla haastaa asiakastasi näkemään asiaa uudesta näkökulmasta, niin tässä sinulle vinkit tähän.

    Kun keskustelet asiakkaan kanssa älä tyydy hänen ensimmäiseen vastaukseen, vaan syvennä. Esim. sinä kysyt asiakkaalta, mitä sinulle kuuluu ja asiakas vastaa hyvää. Usein saattaa olla, että se vastaus riittää ja sitten mennäänkin jo seuraavaan kysymykseen tai asiaan. Seuraavalla kerralla suosittelen kokeilemaan jatkokysymyksiä:

    1) kerro lisää?

    2) mitä muuta?

    3) mitä vielä?

    Näillä syventävillä kysymyksillä asiakas kokee tulleensa kuulluksi, sinä olet läsnä kuuntelijan roolissa ja näin saat sinun ja asiakkaan välistä yhteistyötä edistettyä. Parhaimmillaan näinkin pienillä asioilla voit saada asiakkaan motiivinäkökulmia laajenemaan ja ja sitä kautta pystyt vaikuttamaan ja vahvistamaan asiakkaan motivaatiota harjoitteluun ja sitä kautta pääsemään polvivaivoista eroon.

    Mikäli haluat syventyä aiheeseen lisää ja saada uusia työkaluja valmennukseen, sinun kannattaa tutustua ratkaisukeskeiseen työtapaan. Olemme julkaisseet aiheeseen liittyen pikaoppaan, jonka avulla pääset tutustumaan tarkemmin ratkaisukeskeiseen työtapaan.

    Tilaa maksuton pikaopas TÄSTÄ.

    Spine Metodi -kouluttajamme Nea on myös käsitellyt asiakkaan motivaatiota ja sen haasteita omalla videollaan.

     

    Spine Metodi -kouluttaja 
    Heli Kallio

     

      Takaisin
 
 
SPINE METODI      info@spinemetodi.fi      www.spinemetodi.fi