
Miten hyödynnät asteikko-työkalua omassa valmennuksessasi? KATSO VIDEO!
Asteikko on perustyökalu ratkaisukeskeisyydessä. Se sopii käytettäväksi missä tilanteissa tahansa. Asteikkoa voidaan käyttää esim. nykytilan, asiakkaan asenteen, todennäköisyyksien ja tulevaisuuksien näkökulmia tutkittaessa. Asteikko on hyvä kuvaamaan koko asiakkaan prosessia. Se tekee prosessin näkyväksi, koska se kannattaa piirtää esim. fläppitaululle. Asteikon ympärille voit rakentaa aikaisemmin oppimiasi tietoja, koska se taipuu niin moneen malliin ja käyttöön.
Katso tästä käytännön esimerkki asteikon käytöstä. Etsi oma tyylisi ja anna persoonallisuutesi kukoistaa.
Videolla nähty asteikko prosessimallina taipuu juuri sinun omaan persoonaan ja voit hyödyntää tässä mallissa myös aikaisemmin opittuja työkaluja.
Asteikossa keskeistä on motivointi. Motivoiva haastattelu on yksi työkalu, jota voit hyödyntää mm. asteikossa.
Motivoivan haastattelun keskeinen piirre on vuorovaikutustyyli, joka perustuu yhteistyöhön asiakkaan kanssa, asiakkaan hyväksymiseen ja hänen hyvinvointinsa edistämiseen sekä hänen sisäisen motivaationsa herättelyyn. Motivoivalla vuorovaikutuksella voi olla laajalti merkitystä asiakkaan terveyteen ja hyvinvointiin, kuin myös asiakkaan kokemuksiin valmentajasta. Näiden myötä asiakas motivoituu ja sitoutuu paremmin omiien tavoitteiden saavuttamiseen.
Motivoivan haastattelun perusmenetelmä rakentuu neljästä ydinasiasta OARS
O = Avoimet kysymykset (open questions)
A= Positiivinen vahvistaminen (affirming)
R= Reflektoiva eli heijastava kuuntelu (reflection)
S= Yhteenvedot (summarize)

Olet nyt tämän oppaan avulla tutustunut ratkaisukeskeiseen työtapaan.
- Olet saanut vahvistusta kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin merkityksestä tules-vaivaisten ja muiden asiakkaiden kohtaamisissa
- Tunnistat, miten tuloksellista asiakastyötä kannattaa rakentaa
- Tutustuit muutamaan asiakaskokemukseen ja huomasit, että menetelmä todella on toimiva
- Sait kokemuksen harjoitteen muodossa sekä näytteen, miten menetelmistä asteikko toimii käytännössä
Toivottavasti tämä pikaopas herätti sinussa mielenkiintoa ja haluat opiskella lisää kehittääksesi itseäsi ja edistääksesi asiakkaan tavoitetta
Koetko aiheen tärkeäksi ja haluat panostaa oman osaamisesi kehittämiseen?
Haluat saada yksinkertaisen, heti käytäntöön sovellettavan työkalun valmentamiseen sekä seitsemän eri menetelmää, joilla voit muuttaa omia ja asiakkaan näkökulmia kohti tavoitteita.
Silloin sinua saattaa kiinnostaa koulutuksemme.